W ostatnich latach wiele osób decyduje się na działalność w obszarze handlu internetowego. Sprzedaż na odległość wydaje się być zajęciem prostym, zyskownym i dostępnym niemalże dla każdego. Otwarcie firmy nastawionej na handel internetowy nie jest trudne i nie wymaga zaawansowanych umiejętności. W praktyce jednak dużo takich biznesów szybko upada a ich właściciele przekonują się, że sprzedaż internetowa nie jest taka prosta.
Trudność ze znalezieniem dobrego miejsca do sprzedaży
Choć Internet jest szeroki i pozwala na dotarcie do wielu potencjalnych klientów to w praktyce okazuje się, że wcale nie jest łatwo znaleźć miejsce, które zagwarantuje wysoką sprzedaż. Specjaliści od dawna zalecają by stawiać przede wszystkim na własny sklep internetowy. Problem jednak w tym, że wielu początkujących przedsiębiorców zwyczajnie nie stać na własny sklep internetowy albo nie mają wystarczających środków na jego skuteczne wypozycjonowanie. W tej sytuacji pozostają popularne platformy sprzedażowe, portale społecznościowe i ogłoszeniowe. Prowadząc jednak sprzedaż na zewnętrznych platformach sprzedażowych trzeba liczyć się z koniecznością uiszczania wysokich opłat, płacenia prowizji od sprzedaży i płacenia za promowanie ofert.
Kłopotliwe kontakty z klientami
Wydawać by się mogło, że sprzedaż na odległość jest łatwiejsza od sprzedaży twarzą w twarz i eliminuje wiele problemów. Tymczasem klienci sklepów internetowych ośmieleni złudnym poczuciem anonimowości bywają wyjątkowo niegrzeczni i problemowi. W ostatnich latach sprzedawcy coraz częściej muszą radzić sobie z masowymi zwrotami, które generują duże koszty. Wielu klientów nie odbiera także przesyłek pobraniowych i tutaj sprzedawca również ponosi straty.
Z czym jeszcze mierzy się sprzedawca internetowy?
Trudni klienci, którzy bywają wyjątkowo odważni i opryskliwi na odległość to tylko jeden minus. Kolejny to bardzo problematyczna współpraca z dostawcami i kurierami. Towary mają zwyczaj spóźniać się, być pomylone, niekompletne albo w ogóle nie dochodzić. Wtedy trzeba tracić czas i wyjaśniać. Podobnie jest z firmami kurierskimi, które nierzadko nadużywają swojej pozycji. Odsyłają paczki z powrotem tylko po jednej próbie doręczenia, nie dbają o bezpieczeństwo przesyłek, tygodniami nie odpowiadają na reklamacje. Paczki bardzo często nie są od sprzedawcy obierane w deklarowanym terminie i to on później ponosi konsekwencje w postaci niezadowolonych klientów.
Internet to dostęp do milionów potencjalnych kupujących. I tutaj czai się kolejny mit. Mnóstwo osób myśli, że sprzedaż w Internecie jest bardzo łatwa, wystarczy coś wystawić i już to się sprzedaje. Tymczasem w sieci po stronie sprzedawców także występuje ogromna konkurencja. Klient bardzo szybko odchodzi do kogoś innego, bo od lepszej oferty dzieli go tylko kilka kliknięć.