Jaki jest twój idealny klient?

Jaki jest twój idealny klient?

Chyba każdy sprzedawca by tego chciał. Ba, każdy chciałby spotykać idealnych ludzi w swoim życiu – idealni sprzedawcy, idealni nauczyciele, idealni znajomi.

Idealni odbiorcy bloga – sami sprawdzają czy nie pojawi się coś nowego. Pod każdym wpisem zostawią komentarz. Do tego z chęcią promują twojego bloga dalej – opowiadają o nim znajomym.

Jednak to jest mój wizerunek idealnego czytelnika. Czy Ty posiadasz swój?

Musisz wiedzieć czego szukasz, żebyś mógł to znaleźć

Bardzo często powtarzamy sobie, że pragniemy idealnych klientów. Jednak w rzeczywistości za tym słowem kryje się pustka. Nie wiesz kim jest twój idealny klient, dlatego zdobywasz tak wiele różnych osób.

I czy dokładne opisanie idealnego kupującego to zmieni jak magiczny przełącznik?

Nie, jednak pozwoli Ci odsiewać ludzi. Ze wszystkich osób zaczniesz wybierać te, które Tobie najbardziej pasują. Nie jesteś w stanie zadowolić wszystkich. Czasem lepiej pożegnać się z klientem, niż gdybyście mieli sobie oboje psuć humor.

Jednak żeby odsiewać skutecznie musisz mieć narzędzie do odsiewania. W przypadku klientów to precyzyjnie opisane oczekiwania.

Opisz swojego idealnego klienta

Wiadomo, że najłatwiej trafić do ludzi takich jak Ty, jednak to nie wszystko. To dopiero część układanki. Istnieje jeszcze druga część, która dotyczy m.in. relacji między Tobą a klientem, oraz stosunku klienta do Ciebie.

I te elementy są istotne. Zastanów się:

Jakich relacji pragniesz z klientem? To jest kluczowy punkt. Musisz wiedzieć czy chcesz żywej komunikacji, gdzie klient do Ciebie dużo pisze, czy może wolisz system kup-zapomnij-kup.
Ile jest gotów płacić? Jak często?
Jak bardzo się angażuje w relacje z Tobą i w jaki sposób? Co robi? Na przykład – mówi o Tobie znajomym? Udostępnia Twoje wpisy na facebooku?

Jeżeli chcesz to możesz opisać różne grupy klientów. Na przykład odbiorców początkowych, którzy nie płacą i tutaj wypisujesz ich cechy. Poprzez „zwykłych” klientów (tak opisujesz idealnych zwykłych klientów), czyli osoby, który kupiły jeden, dwa produkty. I kończąc na wiernych fanach, klientach vip – osobach, które kupują wszystkie Twoje produkty, nawet te najdroższe.

Teraz to wykorzystuj

Już wiesz kogo szukać. Wykorzystuj tą wiedzę. Stawiaj swoich idealnych klientów zawsze na pierwszym miejscu.

Według mnie docelowo Ty powinieneś skupić swoje działania tylko na pozyskaniu idealnych klientów. Na innych poświęcaj mało czasu, lub wcale. Hello – jeżeli ktoś tylko narzeka, nie płaci a wymaga, do tego jeszcze ma irracjonalne żądania. Chyba nie chcesz na takie osoby tracić czasu. Poświęcając im czas odbierasz go swoim wymarzonym kupującym (a tym samym pomagasz mniejszej liczbie osób).

Oczywiście na początku, gdy nie zarabiasz tyle ile pragniesz musisz współpracować z każdym. Jednak jeżeli finanse nie determinują twoich decyzji to wybieraj takich klientów, by praca była dla Ciebie przyjemnością.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.