Menedżerowie produktu są najlepszymi gawędziarzami, ponieważ opowiadanie historii leży w samym sercu rozwoju produktu. Dobrze skonstruowana opowieść o produkcie pozwala przekazać wizję produktu i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego i jak wprowadzić produkt w życie w całej organizacji i w całym procesie rozwoju produktu.
Stworzenie wspaniałej opowieści o produkcie, która sprawi, że ludzie zaczną interesować się Twoją wizją, nie jest dziełem przypadku. Jest to raczej celowy wysiłek wpisany w strategię produktu. Tak, wizje stanowią plan rozwoju produktu. Nie przegap jednak okazji, aby wykorzystać wizję do opowiedzenia historii swojego produktu i połączenia zespołu z tą historią. Oto jak wykorzystać wizję do opowiedzenia historii produktu w sposób, który sprzeda pomysł na produkt, inicjatywy, a ostatecznie produkt.
Co to jest historia produktu?
Sama opowieść o produkcie staje się narzędziem komunikacji o produkcie w całej organizacji – od kierownictwa wyższego szczebla, które trzeba przekonać do otwarcia drzwi dla pomysłu na produkt lub funkcję, po ludzi i zespoły zaangażowane we wprowadzanie nowego produktu lub funkcji na rynek. Informuje ona również klientów, dlaczego potrzebują tego produktu w swoim życiu.
Jak opowiedzieć przekonującą i dobrze skonstruowaną historię o produkcie?
Aby skorzystać z mocy dobrej historii, musisz ją stworzyć. Pamiętaj więc o tych krokach podczas pisania swojej:
Odpowiedz na pytanie dlaczego.
Dlaczego to robimy? Dlaczego to rozwiąże problem użytkownika? Dlaczego my? Dlaczego teraz? Zarysowanie wizji jest pierwszym krokiem do rozpoczęcia podróży po nowym produkcie i początkiem opowieści o produkcie.
Uprość.
Utrzymanie prostej historii produktu jest ważne dla angażowania ludzi i przekonywania ich do wspierania produktu. Nie pozwól więc, aby Twoja historia ugrzęzła w niepotrzebnych szczegółach, które odciągają uwagę od głównego przekazu.
Oto kilka pytań, na które powinna odpowiadać dobra historia produktu:
- Dlaczego budujemy ten wspaniały nowy produkt?
- Jakie są nasze wyjątkowe wyzwania związane z wprowadzeniem tego produktu na rynek?
- Co mamy nadzieję osiągnąć dzięki temu produktowi w przyszłości?
- Jaki wpływ nasz produkt będzie miał na klientów?
Weź pod uwagę swoją publiczność.
Sposób, w jaki skategoryzujesz i zaprezentujesz swoją mapę drogową, zależy w dużej mierze od Twoich odbiorców. Niewątpliwie, podobnie jest z historią produktu. Aby skutecznie opowiadać o produkcie, należy dostosować opowieść do potrzeb każdej grupy lub członka zespołu (sprzedaż, inżynieria, CS, kadra zarządzająca itp.). Skup się na celu, konflikcie/problemie, działaniu i sposobie, w jaki produkt rozwiązuje problem, jednocześnie wplatając emocjonalny haczyk dostosowany do konkretnej grupy odbiorców. Jeśli chcesz, aby ludzie kliknęli, przeczytali i zapamiętali to, co powiedziałeś, musisz zrozumieć ich unikalne perspektywy i przygotować historię wokół nich.
Dąż do zaangażowania.
Wszyscy słyszeliśmy wspaniałe historie, które trzymają nas w napięciu. Historia Twojego produktu powinna być właśnie taka. Porywająca. Wciągająca emocjonalnie. Niezapomniana.
- Kontekst
- Na kogo masz nadzieję wpłynąć poprzez tę historię?
- Co chcesz, aby poczuli?
- Co chcesz, żeby zrobili?
- Formułuj opowieść
- Jakie są warunki, które muszą doprowadzić do konfliktu? Na przykład, czy świat zmienił się w jakiś sposób, ale nie w inny?
- Na czym polega konflikt?
- Jak można rozwiązać konflikt?
- Co Ty/ Twój produkt możecie zrobić, aby rozwiązać ten konflikt?
- Dlaczego jesteś właściwą osobą do rozwiązania tego konfliktu?
- Wypoleruj opowieść
- Czy Twoja historia jest jasna?
- Czy jest coś relatywnego, czego możesz użyć, aby uprościć historię? Jakaś metafora, jakaś analogiczna historia, która sprawi, że będzie łatwiejsza do uchwycenia?
- Co byś powiedział, gdybyś miał połowę czasu i miejsca na opowiedzenie tej historii? Co byś wyciął?
Product Menadżerzy są opowiadaczami historii produktów, więc właściwe opowiedzenie historii jest kluczowe dla sukcesu produktu. Dobrze opracowana opowieść o produkcie ma moc łączenia współpracowników i interesariuszy w całej organizacji z sercem produktu – tym, co sprawia, że wspaniały produkt ożywa.