Ten temat dotyczy właściwie wszystkich pomysłów na e-biznes omawianych na tym blogu. Ile czasu trzeba poświęcić na stworzenie określonego serwisu internetowego. Czy jak już go stworzymy to czy będzie wymagał dużo pracy by istnieć i rozwijać się.
Odpowiedź na to pytanie decyduje o tym czy będziemy mieć dochód aktywny czy pasywny. Pasywny to taki, dzięki któremu zarabiamy nawet jeśli nie poświęcamy czasu. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem mieszkania i je wynajmujesz. Co miesiąc wynajmujący wysyła ci przelew na konto za wynajem mieszkania. To dochód pasywny. Wyobraź sobie teraz, że wynajmujący wypowiadają umowy najmu co kilka miesięcy a ty ciągle musisz szukać nowych. W mieszkaniu wiele rzeczy się psuje i musisz dogadywać się w kwestii napraw, wymiany sprzętu itd. Wynajmujący hałasują w nocy i ciągle dostajesz zgłoszenia ze spółdzielni mieszkaniowej, sąsiadów, policji. Czy nadal to dochód pasywny czy też już aktywny?
Podobnie jest w przypadku prowadzenia jakiegokolwiek serwisu internetowego. Może być to biznes aktywny lub pasywny. Oczywiście dążymy do tego drugiego, bo dzięki temu mamy czas na inne rzeczy. Jedno jest pewne. Każdy serwis internetowy, który ma się rozwijać wymaga sporo pracy i jest zdecydowanie dochodem aktywnym. Dochód pasywny można w e-biznesie osiągnąć tylko przez określony czas poprzez nie rozwijanie serwisu i czasowe korzystanie z tego, co udało się dotychczas zbudować.
Taki serwis może jednak stanąć przed widmem przegrania z konkurencją, znudzenia się nim przez użytkowników poprzez brak nowych funkcjonalności. Może wkrótce przestać być dochodem pasywnym lub jakimkolwiek dochodem.
Co można zrobić, aby rozwijać serwis internetowy przy możliwie najmniejszym poświęconym czasie? Na pewno ważne jest dobre rozplanowanie. Nie twórzmy niepotrzebnych funkcjonalności lecz to, co faktycznie jest potrzebne użytkownikom i wpłynie na rozwój serwisu. Jeśli się za coś bierzemy to dobrze to przemyślmy i zorganizujmy się oraz właściwie obliczmy czas na wykonanie.
Najczęściej jest tak, że najpoważniejsze błędy popełnia się na wczesnym etapie tworzenia serwisu. Dwa najpoważniejsze to zła ocena czego faktycznie potrzebuję użytkownicy i wybór złego oprogramowania serwisu. Drugie jest często rezultatem pierwszego. Niedostrzeżenie potrzeb użytkowników spowoduje, że czas zostanie zmarnowany, serwis będzie trudny do rozkręcenia a ważne dla użytkowników funkcjonalności i tak prędzej czy później będziemy musieli zbudować.
Wybór złego oprogramowania najczęściej uwidacznia się, gdy liczba użytkowników zaczyna wzrastać. Coś co działało gdy było 100 wizyt i kilka kategorii przestaje działać gdy jest 10 000 wizyt i 1000 kategorii. I co wtedy? Naprawa oprogramowania, mocniejszy serwer, zmiana oprogramowania? Żadne z tych rozwiązań nie jest proste i możemy łatwo wpaść z deszczu pod rynnę.
Dochód pasywny będzie pewniejszy jeśli:
– od początku dobrze poznasz lub wyczujesz potrzeby użytkowników
– dobrze ustalisz kim będą użytkownicy
– ocenisz jak działa konkurencja i jakie popełnia błędy
– ale też ocenisz jak działa konkurencja i co jest niezbędne w danym serwisie www
– wybierzesz oprogramowanie sprawdzone, które łatwo można rozwijać
– przewidzisz dobrze liczbę docelowych użytkowników i wymagania ze strony oprogramowania i użytkowników
– będziesz właściwie planował nowe funkcjonalności (20% najważniejszych funkcjonalności przynosi 80% użyteczności i dochodu)
– będziesz dobrze ustalał priorytety zadań do wykonania w serwisie
– zorganizujesz serwis tak, żeby nakład pracy nad bieżącym utrzymaniem był jak najmniejszy (przykładowo funkcjonalność wykrywania spamu wśród dodawanych ogłoszeń w serwisie z ogłoszeniami)
Wszystko, co zwyczajnie schrzanisz spowoduje, że przesuniesz się z dochodu pasywnego w stronę dochodu aktywnego czyli tym samym nakładem pracy zarobisz mniej.